vid liv och nån slags positiv utveckling

Den sista tiden har det tränats, kanske inte lika bra som tidigare men ändå får det väl godkänt. Har sprungit en del, gymat mera och även haft massor med jobbet, friidrotten och nån tatuering som tagit tid. Efter att ha kört 3 veckor med 10:or på gymet så har vi nu kört två veckor med 8:or och denna vecka är det återtämtande 8:or + test. I måndags testades det frivändningar och det gick riktigt lätt till en viss punkt och jag persade med 10kg. Tror nästan jag hade kunnat persa 15kg om jag inte blivit lite väl stor på mig och försökt gå direkt på +20kg och slösat ork på det för när jag väl sänkte vikten lite fanns det inte ork nog kvar.

Idag testades frontböj och även de gick helt ok. Jennie hade kommit lite tidigare till gymet än mig så hon var färdigt uppvärmd så min uppvärmning blev lite stressad, körde några reps på 80-100 och sen började vi testa. Persade med 5kg först och det kändes riktigt lätt och bra och då kom ju igen frågan om man skulle höja med 5 eller 10kg? Trög som jag är höjde jag med 10 och körde 3-4 försök före jag fick ge mig och sänka med 5kg. Det gick hursomhaver så får väl vara nöjd.

Har exakt 0 mål med nån cykling, löpning eller nåt annat för tillfället så kommer kanske nöta lite mera på gymet. Var på hälsokoll för två veckor sedan och då konstaterades bf% vara 12% vilket nu är 3-4% högre än före semestern så finns lite att jobba med där. På samma gång tycker jag att allt är hyfsat svagt och man ser klen ut på gymet så dilemmat deff/bulk är återigen aktuellt. Skulle ju vara skoj om man kom till 150kg i frontböj och dit är det inte så värst långt kvar och kunde man nu frivända en bit över 125kg vore jag även hyfsat nöjd. Knäböj har vi inte kört på länge och där suger min teknik lite men 200kg kunde man väl alltid sikta på. Att ta 100kg i ryck vore inte heller helt fel men då krävs det nog någon som kan hjälpa med tekniken, tror jag blir tvungen att böja på knäna om 100kg ska upp och inte köra med min ”rak-som-en-stolpe-teknik”.

Summa sumarum, det går framåt om än sakta och utan sikte.

Annonser

The Greatest?

Igår tränade jag från förmiddagen och på kvällen. På kvällen gick det förbannat trögt och segt fastän jag hade sällskap av Niilo. Då var jag långt ifrån the greatest. Men idag tog jag revansch på gymet. Gick nu som då segt där också men Christoffer var där och hejade på och kunde ju inte vara sämre än Jennie. Mitt i all punk/hardcore/metal så dök denna låt upp sådär lagom till utfallsstegen:

Om nån vill plågas lika mycket som mig så är jag snäll, givmild och söt och delar med mig vårt träningsprogram för dagen:

Frivändningar: 5×8 

Bänk: 5×10

Utfallsknäböj 3×6+6

Baklår 3×10

Framlår 3×10

Latsdrag 3×10

Raka marklyft 3×10

Mage 3×15 + 2×10

Vader 3×15

Romwod

Vikter är så att man ska snudd på dö vid 6-7 å få kämpa de där sista som en tok. Vi konstaterade i slutet av passet att det är hela 70h tills torsdagens pass och det tröstade lagom mycket. Då är det böjar, ryck och annat smått och gott.

Variation

Inom träningen är det hyfsat viktigt med variation men nåt som är ännu viktigare är att variera träningsmusiken, tycker jag iaf. Efter att ha lyssnat på ganska mycket Major Lazer och Raised Fist (vem kan inte älska den kombinationen) så har vi senaste veckan bytt lite och kör nu med blandat från Lil Wayne till Ghost. Testa och se era resultat skjuta i höjden, snudd på doping men inget förbud från WADA ännu.

Det krävs lite träning att veta vilken musik som passar till vilken övning men bara att testa sig fram.

Vad har du gjort under semestern?

Jag har tränat runt 180 timmar, det mesta på sportplanen och i gymet och inte alls på cykeln som planerat. Förutom träning har jag rest till Sverige och Lappland och viktigast av allt kanske är att jag sett på massor av tv-serier. De serier som avverkats är:

  • Scream s1 + s2
  • Game of Thrones
  • Big Bang Theory
  • Between
  • Graceland s1-3
  • Touch
  • Stranger Things
  • Outcast
  • Preacher
  • Mr Robot
  • Penny Dreadful
  • The Returned
  • Dead of Summer
  • Alphas
  • Family Guy
  • American Dad
  • Archer
  • och säkert några till som glömts bort.

Nu då det snart är dags att börja jobba igen så flyr vi verkligheten en liten stund iaf genom att planera nästa träningsläger. Som det ser ut nu så blir det Mallorca eller Cypern, så om någon äger billigt boende på endera holme kan ni ju höra av er. Vi skulle vilja åka till Kroatien men då får nog den globala uppvärmningen skynda på för i mars-april är det för tillfället för kallt där 😦

Skoj tillsammans

Ibland behöver man en paus efter allt tränande så igår passade vi på att åka ut till villan med hela teamet (efter våra morgonpass såklart). Vädret var bra, sällskapet riktigt trevligt och maten som idrottarna fixat var fenomenal. Vill man läsa lite mer om vad som gjordes kan man alltid kolla https://teamvilja.wordpress.com/

Imorse var det dags igen för träning och jag körde böjar och Jennie frivändningar + ryck. Efter det blev det hoppat inne i hallen och som perfekt avslutning en 50minuters warrior-session med romwod. Efter det passet har jag varit helt sönder så inte hänt så värst mycket utan mest gått mellan säng och soffa och tyckt synd om mig och att livet är allmänt skit.

Imorgon ska vi kasta spjut, hoppa längd och springa snabbt med släde efter oss. Det lär bli kanon eller kalkon.

Träna, tävla, träna och lite siffror

Hemma från Göteborg och tränat och tävlat och tränat efter det, ingen rast ingen ro. Igår blev det en nio timmarsdag i friidrottens tecken då vi började dagen kl 12 på Jeppis Gym för att väcka kroppen, åt mat och sen begav oss till Ilmajoki för att tävla och återvände hemåt runt kl 21. Gå igenom kasten senare på kvällen, sova nån timme och sen gymet idag igen från morgonen. På grund av allt resande så har kroppen känts lite slö och seg så idag tränade vi hyfsat tungt på gymet för att kanske hitta den där ”normala” känslan imorgon och de kommande dagarna. Dagens pass handlade mest om ben, mage och rygg och plötsligt hade det gått 3h så vi hann nog med helt ok antal övningar och nu är åtminstone jag lite sliten vilket nu iofs var målet också.

Där kan ni se vad Jennie lyfte och jag körde liknande serie men med lite mer vikt på.

I helgen blir det fokus på kast och snabbhet och så åker jag väl iväg till Lappland för lite downhill och sen på tisdag kommer nästa tävling. Onsdag till lördag träna träna träna och söndag åka iväg till Viitasaari för att tävla igen.

Kollade även hur den egna träningen gått i år och det verkar iaf gå åt rätt håll. Nu är ju inte detta lika fokuserad träning som när jag cyklade och hade ett mål utan nu rör jag mest på mig för skojs skull. Men, så länge som jag känner att jag blir starkare/snabbare och konditionen sakta stiger så är jag nöjd. Kanske det kommer en dag då jag hittar nåt att träna för och då borde ju denna träning iaf göra att jag inte startar från noll.

Skärmavbild 2016-07-07 kl. 15.58.43

Test, tävlingar och klippet

Den här veckan har vi testat och det har gått helt ok. I måndags frontböjde vi och jag tog 115kg och Jennie 85kg. I tisdags testade vi kulkast med lättare kula och jag persade med 15cm (+1,20m jämfört med juni 2015) och Jennie persade med 60cm (+2,65m jämfört med juni 2015). I onsdags var det paus från test och endast vanlig träning. Torsdag blev det gymet igen och vi knäböjde, båda började dock för lågt så vi blev trötta i åskvädret och värmen så slutade på 150kg och 120kg. De resultaten är väl helt ok men finns mer att hämta om några veckor då vi kör testvecka igen. I fredags hoppade vi lite jämfota hopp och jag persade med 5cm och Jennie likaså. Igår åkte vi iväg på tävlingar till Kuortane vilket var skoj. Vi fick träffa våra idoler och se långa kast, som avslutning på dagen körde vi ett pass i regnet vid Bennäs och testade femstegshopp. Det tog en stund att få igång benen men till slut vaknade de och vi persade med några cm iaf. Idag testade vi kulkast med tyngre kula och det gick helt ok, jag persade och hade 1,15m bättre än samma tidpunkt ifjol och Jennie persade och hade 1,5m bättre än i juni ifjol.

Test är skoj, åtminstone då man ser att det går framåt och att träningen ger resultat. Denna vecka har varit en återhämtande vecka men med test + det varma vädret som förlängt pauserna lite mellan övningarna så har det nog spenderats ~20h på sportplanen/gymet.

Denna vecka är lite speciell genom att vi är i Göteborg torsdag – måndag och tävlar i Världsungdomsspelen och det skulle gälla att toppa formen lite inför fredag. Gymet imorgon, träning + tävling tisdag, teknikpass onsdag och sen resa torsdag + träning på kvällen borde göra susen. Själv ska jag inte tävla men börjar bli taggad för det 🙂

Denna vecka har jag även cyklat två pass. Idag kom jag på att jag ska jobba med klippet eftersom konditionen är kass. Körde några korta igångdrag och var förvånansvärt enkelt att komma en bit över 1000watt. Regnar det inte imorgon ska jag fortsätta på samma linje. Nöta explosivitet och försöka höja watten lite åt gången. Endera är detta en bra plan eller åtminstone en bra ursäkt för att inte behöva cykla värst långt eller länge.

Bra övningar (snabbhet + rörlighet)

Det är aldrig fel att vara snabb, tror inte någon någonsin klagat på att de är för explosiva. Eftersom snabbhet ofta behövs inom cyklingen och alltid behövs inom vår friidrottsgren så har vi fokuserat ganska mycket på just detta. På gymet kommer man ganska långt med tunga böjar, frivändningar, ryck och stöt och sen mer grenspecifika övningar. Förutom gymträningen tränar vi ganska mycket hopp, beroende på träningsperiod så anpassas hoppen. Nu när det är sommar och snart tävlingsperiod så blir hoppen mer och mer explosiva. Förutom olika variationer av plyometriska hopp så har vi använt oss av stegen för att få upp hastigheten på fötterna, träna balans, kroppskontroll och även bålen. Igår filmade jag några av de övningar vi brukar gå igenom några gånger per vecka:

Nåt annat som vi jobbat dagligen med under det senaste halvåret är rörlighet. Spjut är en gren som sätter stora krav på explosivitet, styrka och just rörlighet. Under tidigare år har vi nog stretchat ”traditionellt” dvs värmt upp före träning och stretchat efter träning men denna stretchning blir det ofta ganska mycket fuskande i och man gör det kanske inte riktigt på allvar + att det är ganska tråkigt. Vi beslöt oss därför att testa på något nytt i form av Romwod. Det låter ju ganska häftigt, ROM = Range of motion och WOD förknippas ju med Crossfit. Strax man hör crossfit borde varningsklockor börja ringa men denna gång är det bara ett marknadsföringstrick, romwod är egentligen en form av YinYoga. Nu kanske någon går helt i taket och ropar och härjar om att långa stretchningar dödar allt vad explosivitet heter. Detta är nu inte vad vi kommit fram till iaf (och har även hittat forskning kring att långa stretchningar inte alltid är negativt utan kan vara positivt) och vi trivs med ökad rörlighet så vi kör vidare. Våra testresultat förbättras också varje testperiod, igår testade vi kulkast med lättare kula för att kolla explosivitet och resultaten är +2m jämfört med samma period ifjol. Så ökad rörlighet (bättre kast/teknik) och mer explosiv = win win =)

Det går att testa på romwod gratis i 7 dagar så testa testa. Övningarna på stegen går nog att göra utan stege också så testa skutta och hoppa lite 😉

 

 

Träning och utbildning

Träningen rullar på bra och den inkommande veckan blir det testvecka. Jag förväntar mig pers av både tränare och adept. Hade sökt in till en utbildning som skulle gett yrkestränarexamen men den blev inte av pga brist på sökanden så istället har jag tagit det som min mission att utbilda massorna i svensk hardcore musik. De senaste passen på gymet har jag snott AUX-kabeln och alla har fått njuta av Raised Fist. Varför Raised Fist kanske ni frågar er? Lyssna och se om det inte är den perfekta lyfta-tungt-och-nära-dö-musiken. Börjar med lugna låtar och ökar tempot lite.

Ledig = träning

Nu har jag semester och då tränar jag. Träningen går till och med bra. Imorse gymade jag 2h och ikväll blev det 3h plyo/snabbhet/rörlighet med Jennie.

Ska man träna mycket måste man ha bra musik. Hade turen att få vara ensam på gymet sista timmen idag och då spelades det dancehall och Major Lazer. Det höjer prestationsförmågan bätter än all världens doping. Har ni inte hört Beniton har ni missat nåt, men misströsta ej för här kommer en låt följt av ytterligare ett hett tips om man inte vill dopa sig men höja träningen till nya nivåer för det.