Propagandacyklingens återkomst

Dagen inleddes med ett morgonpass i trevligt sällskap. Rörlighetsträning, medicinboll, hopp och gym stod på schemat. Efter två timmar av sånt åkte jag hemåt men fastnade i sandsund för att planera vallande. Väl hemkommen ringde Danke och det blev bråttom att byta till vinterdäck på Canyon och ge sig ut och cykla. Inget pulsbälte och ingen gps utan mest ut för att njuta i det fina vintervädret. Danke levererade stigar där den ena var bättre än den andra, jag är inte sådär jätteförtjust i att cykla i skogen men idag var det riktigt fint. Propagandacykling på högsta nivå:

ImageEftersom det gick så pass fint även för mig idag i skogen skämtade jag och sa åt Danke att varje gång jag klarar en (för mig) svår passage så ökar jag på skadan vid den oundvikliga krashen. Tyvärr visste jag inte hur rätt detta påstående skulle visa sig vara och jag slog rejält i marken på en skogsväg. Ganska typiskt att det sker på nåt som borde vara hyfsat enkelt efter allt åkande på stigarna.

ImagePå grund av byxornas skick så blev avslutningen av passet hyfsat kylig. Vädret blev kallare hela tiden och det förekom en icke föraktlig blåst hela dagen. Som tur var hade jag med mig min Castelli vindväst som jag fick virat runt knät och det hjälpte lite iaf. Att armbågen kändes 100 gånger värre än knät gjorde även det att cykligen flöt på hyfsat på väg hemåt. Väl hemma och i värmen blev knät sämre och det blev en resa till akuten. Ordentlig rengöring, dundermedicin, kryckor och vila en stund och så är jag förhoppningsvis igång snart igen. Ber till cykelgudarna att knät inte sväller upp mer och man kommer undan med blotta förskräckelsen.

Annonser

Så kan det gå

PS4:orna slutsålda direkt men vet inte riktigt om det var bra eller dåligt ännu, sparade iaf lite pengar. De pengarna kan nu istället investeras i ett annat projekt, om det projektet är bättre eller sämre än en ps4 återstår att se 😉

Igår fick knäna vila och det blev endast lättare träning. Körde lördagsmos programmet igen i onsdags och det kändes helt ok fram tills utfallsstegen. Vet inte om jag hade för mycket vikt på vid den övningen eller om det var ATG på böjarna som gjorde att knäna blev sjuka. Färre reps och mer vikt på alla övningar kan även det spelat in, kanske lite för tidigt för det ännu. Hade tänkt vila idag också men survival låten ställde till det. Vet nu inte om Eminem är någon artist vars album jag skulle köpa men tack vare CoD Ghost så har denna låt iaf snurrat på några gånger och etsat sig fast. Fungerar ju helt ok vid träning också:

Snart

Blev fortbildning med syrran och 40 andra vid Sursik idag istället för träning. Kom hem lite efter 18 och då fick jag ett oväntat men trevligt besök från Nykarleby. Hörde bland annat rykten om att skidspåren i Nykarleby redan är i flitig användning så kanske man kan få några km på skidorna i helgen?

Gårdagens trainerpass gjorde susen för benen så imorgon blir det träning. Kommit fram till att det inte riktigt funkar för mig att träna lite så från och med nu är det skifta fokus till jobb/träning/återhämtning igen. Tills snön kommer och man får börja skida på riktigt så lutar det väl åt mtb/trainer om man ska komma upp till ~20h/vecka. Får även tänka om lite angående styrketräningen och gå tillbaka till det som fungerade 2011. Solopass och nöteri, det har fungerat förut och ser inte varför det inte skulle fungera igen en gång 😉

Ibland

Ibland fixar ett trainerpass benen efter gymet men inte denna gång. Bara jag kommer mig upp på trainern efter dagens sista möte så blir det ett nytt försök. Skämmigt att gå runt som en krabba, blir ju dock en mästare på The Black Metal Shuffle aka Crab Walk och vem vet när den färdigheten kan behövas?

Lördagsmos

Enkelt recept:

  • Frivändningar
  • Knäböj
  • Frontböj
  • Utfall
  • Chins
  • Dips
  • Bänk

Avsluta detta med 45 minuter medicinbollskastande och så är mos ett faktum.

Hade tänkt cykla utomhus imorgon men som benen känns nu är nog trainern ett säkrare alternativ.

Kuortane, SUL osv

Föregående helg tillbringades i Kuortane på SUL-läger. Nivån sattes ganska direkt under den första föreläsningen. Vi inledde med att se på klipp från när Arsi Harju vann OS-guld i kula, Latvala som sprang in på en andra plats på 200m vid universiaden och sen klipp med Pitkämäki. Det som dessa tre hade gemensamt var att de alla deltagit i SUL-lägren när de var i samma ålder som idrottarna i rummet. Efter det blev det en genomgång bland idrottarna för att se vilka som tagit FM-medaljer, representerat Finland, deltagit i internationella värdetävlingar och glädjande nog fanns det många som gjort just det. Budskapet var hyfsat enkelt, träna hårt och ta tillvara den expertis som finns så är det möjligt att lyckas. Efter dettta blev det träning, träning och mer träning.

Hade varit lite skeptisk till dessa läger på förhand men fick direkt bra kontakt med båda tränarna som hade hand om spjut och farhågorna försvann. De berömde tekniken vid kasten och var imponerade över inställningen som fanns och även resultaten som kom vid alla test. Självklart finns det saker att jobba vidare på men annars vore det ju tråkigt. Var även intressant att se lite var de andra kastarna befann sig nu under grundträningen och jämföra resultat vid alla test. 

Deltog själv i träningen då det fanns tillfälle och kompletterade detta med löppass när tid fanns. Var nåt varv på min ”kuortane-runda” och som vanligt regnade det. Maten var sisådär igen så lär iaf nått kcalunderskottt 😉 På söndag hade vi faktist 90 minuter paus mellan lunch och avslutande föreläsning så då passade vi på att besöka hallen. Alla andra vilade inför träningspasset kl 14-16 då bland annat styrketest/cooper stod på schemat men Falken-gänget körde höjdhoppstävling istället. Förbättrade mitt resultat gällande 2-stegs ansats och klarade 140 och tror det blev 135 utan ansats. Det blev en massa andra hopp också men vig som jag är så sade ljumsken emot till sist.

Sammanfattningsvis var det ett bra läger och ser fram emot nästa. Jag blev riktigt imponerad över den inställning och kämparglöd som de unga finska friidrottarna visade och misstänker nog att man kommer se ett och annat namn från det här lägret på tv om nåt år.

Efter lägret var jag trött och då jag blev piggare blev jag sjuk. Två senaste dagarna har tillbringats hemma med magsjuka men nu känns det äntligen bättre och imorgon kanske det rentav går att träna. Har under sjukledigheten klurat på träningsplanering och börjar så smått ha det klart, så bara att börja träna då dvs det enklaste?

Helgens program

Fredag:
16:30 mat
17:45 palaver
19:15 – 22 träning

Lördag:
7:15 morgonlänk
7:50 morgonmål
8:30 – 12 träning
12:00 lunch
13:30 – 14:45 föreläsning
15 – 17 träning
17:00 middag
18-21 träning

Söndag:
7:15 morgonlänk
7:45 frukost
8:30 – 12 träning
13-14 föreläsning
14 – 16 träning

Så ser denna helg ut vid Kuortane tillsammans med SUL, huhu.

Hallelujah

Stoner rocken frälser en trött och sliten kropp. Tror Dave Wyndorf är bland det bästa man kan hitta i återhämtningsväg men har tyvärr inte hittat någon studie för att bevisa det ännu. Nu råkar det sig dock så illa att själva Hallelujah låten inte finns på youtube så istället får ni återhämta er till denna nya pärla:

Imorgon är jag återhämtad och det blir lite mer seriös träning igen. Gårdagens hoppande och intervaller satte sina spår så kvällens träning blev mest rehab och inget att orda desto mer om.

Bättre

Efter en veckas sjukdom blev det ikväll dags för ett löppass. Öppnade lugnt för att känna efter lite och höjde tempot vartefter. Det som var bättre med dagens pass var att sista kilometern gick på 3:40. Koordinationen hängde inte riktigt med vid hårdare tempo för hade peak på 3:14 och då måste min löpform ha sett smått humoristisk ut för bra kändes det inte. Bara att nöta vidare och kanske införa lite intervaller så ska väl det börja kännas ännu bättre.