Rehab

Igår blev det fint fiske ute på havet med brorsan. Hann inte fiska värst länge men fick ändå upp några gäddor. Vi fick iaf planerat lite inför höstfisket och i år lär det bli större fokus på havsöringen och gäddorna får ta igen sig 😉

Nu ska jag iväg och träna. När, var, hur, vad är ännu oklart men träna ska jag väl förhoppningsvis göra.

Annonser

Morgonpass, trötthet & ilska.

Hade tänkt löpa imorse men tänkte att jag måste spara nåt kul tills imorgon också så istället blev det en resa till Bennäs. Började så smått på gymet och sen blev det löpning, kulkast, rörlighet och hopp vid idrottsplanen. Var lite seg i alla övningar och det märktes att Jennie & Richard fattades, mycket mer taggad om man har nån att träna med eller tävla mot.

Var lite sliten och trött efter passet men piggnade till och blev hyfsat förbannad då jag hamnade i en diskussion om det som stått i tidningen idag dvs att regionen tar emot kvotflyktingar. Orkar inte gå in på de argument som fördes mot detta eftersom de nu kanske var mest fantasier och fördomar utan istället får Mart sätta punkt för diskussionen:

Vad har du hjärnan till ditt hjon? 
Vad gör dig bättre än dom som bor på andra sidan bron?

 

 

Det rullar på

Morgonlöpning, jobb och rullskidspass avklarat. Blev ingen träning med Jennie ikväll så nu sitter jag och funderar på om man borde ge sig ut på ett pass med elghufs eller löpning. Frågan är dock om motivationen riktigt finns mer ikväll, syster var snorig vilket betyder ett solopass och att löpa lugnt ensam är inge vidare skoj. Om någon annan lider av liknande i-landsproblem och inte har någon att löpa med i ~5min/km tempo går det bra att höra av sig.

Imorgon hoppas jag på lite bättre väder, dagens rullskidspass var nog en liten pärs. Blåste ganska hyfsat vilket gjorde att tempot i medvinden låg runt 2:30 och sen fick jag slita ont i nåt som kändes som en evighet då jag väl mötte min kära vän motvind. Positiv som jag är så tog jag det hela som en förbannat lång uppförsbacke (vilket är svårt att hitta här runt) så nu har jag tränat på att staka uppför i 25-30minuter, hoppas jag inte stöter på nån sån uppförsbacke i vinter. Ryggen och magen är ganska trött men om solen skiner imorgon ska det väl nog gå att få till ett distanspass på rullisarna ifall det blir fiske på lördag & söndag. Är det fel vindar, brist på fiskesällskap och vettig båt så tror jag lördagen eller söndagen spenderas i purmos urskogar och en jättetrevlig myr.

Sju sjöars test

Blev ett löpepass ikväll. Hade lite fantiserat om att kanske springa 14km på sju sjöars så ville se hur dagsformen var. Höll pulsen låg och fokuserade på att hålla ihop löptekniken och tyckte det hela gick helt ok tills jag avslutade rundan och såg tempot. Med snittpuls på 158 så var tyvärr 4:36/km lite för dåligt, hade dock på mig för mycket kläder så svettades kopiösa mängder vilket kanske inverkade men verkliga orsaken är nog för lite träning. Kollade även att jag borde ha en tidsmaskin för att kunna springa 14km eftersom det endast var för H50 och H17. Är en månad till sju sjöars ännu men har nog svårt att se att jag skulle få ner pulsen tillräckligt eller så pass mycket bättre tempo på samma puls så att det vore värt att tävla och i nuläget är jag osäker på om jag ens tar mig runt 21km som tydligen är sträckan för oss lite äldre/yngre. Ett annat alternativ vore att springa 5km sträckan men det betyder tyvärr blod, svett & tårar de närmaste veckorna om jag ska klara snitta <4min/km och eftersom jag är lat och bekväm så tvekar jag.

Imorgon hoppas jag på solsken och ett långt och fint rullskidspass som sen avslutas med ett fint kvällspass i sol och värme på idrottsplanen.

Kom igen

Vädret har inte direkt varit det bästa idag. Alla planer på ett pass utomhus efter jobbet övergavs ganska snabbt och istället blev det en resa till Navitek för att snacka fiske med Guy. Nu efter mat+vila börjar det bli dags för nån träning men vetetusan vad det blir för inget lockar direkt. Borde rullskida och det vore ok om det inte vore för blåsten, ok att bli blöt men skulle inte orka frysa på samma gång. Laddat ipoden med nyaste AOTP albumet så nu är det väl bara att sluta gnälla, bita ihop och ge sig ut och träna…

Trött men ändå bättre.

Morgonens löppas gick helt ok men efter träningspasset med Jennie direkt efter jobbet började jag känna mig lite sliten. Vi tränade inte så värst tungt men vi körde några nya övningar däribland balansträning och det var säkert skillnaden i inlärningstakt som gjorde att jag började känna mig smått gammal och trög. Min progression uteblev i stort sett medans Jennie lärde sig lite väl snabbt, kanske storlek har nåt med det hela att göra och mina nervimpulser måste färdas en längre sträcka och det är därför jag är så tröglärd?

Efter mat och kort vila blev det ett besök till Bergö. Med stavarna i hand hufsade jag upp och tack vare förra passets tider så blev tempot lite bättre idag. Fortfarande fokus på teknik men tryckte på lite extra i avstampen:

bergNågra pass till och så ska det väl nog börja närma sig 4min/km med bibehållen teknik. Sista kördes utan stavar och där ska nog tiden ner mot låga 3min/km så småningom.

Imorgon blir det morgonlöpning följt av 4h gymnastik på jobbet och sen borde jag väl få ett lugnare gu1-2 pass. Är vädret acceptabelt tror jag det får bli nån timme myrlöpning eller rullskidor.

 

Rullerilaaa

Formen har inte varit den bästa idag. Höll på att ramla omkull (svimma?) i duschen efter morgonens löppass och blev rejält vinglig i jobbet också. Väl hemma blev det powernap, mat och sen hade jag tänkt att det får räcka så. Tristessen gjorde dock att det inte riktigt gick att hålla sig från träning så körde ett rullskidspass. Klarade mig undan med endast lite regn och tyckte passet flöt på helt ok, gu2 nötande med fokus på att försöka få ryggen/bålen att arbeta. Kom ihåg Tynells tips som jag lyssnade på igår och det hela kändes förvånansvärt bra. Eventuell vinglighet under passet berodde nog på kass balans och av dagens tidigare formsvacka kändes inget. Hoppas att detta var vad kroppen behövde och jag klarar av 3 pass imorgon utan större problem.

Banditer

Skulle ju cykla trainer ikväll men nu verkar det som om någon brutit sig in i lägenheten och snott mitt trainerdäck. När detta brott hänt är ännu oklart för inget annat verkar ha försvunnit (som jag märkt iaf). Dåliga tider i detta land om inte ens däck går säkra. Kan tjuven vara snäll och returnera däcket så att jag så småningom får börja cykla. Motivationen för trainer är inte superhög så tjuven kan nog kanske hinna med 1-2 eller 10 pass före däcket returneras, men så småningom vill jag ha det tillbaka…

Hufs vid Bergö

Backintervaller på schemat idag pga blött väder. Hufsade hyfsat och har lite tider att utgå från nu iaf.

hufsGår ju inte direkt att jämföra med löpning då man hufsar och idag var fokus mer på tekniken än tempot. Tungt blev det iaf att hoppa sig upp och sen löpa ner och upprepa. Sista intervallen var utan stavar så den räknas inte utan var mer för att jag inte kände mig riktigt redo ännu för nedvarvning. Nu blir det mat och sen eventuellt ett pass på trainern ifall det inte torkar upp och man kunde åka ut och rullskida.

Pannbensträning på gång?

Here lies the quest
Right upon you
It’s time to make a stand
Now, whether you like it or not
You better deal with it once again
This time it’s essential
This time it’s for real…

20 more miles in the rain
20 more getting drained

Vädret är absolut piss. Klarade mig undan regnet under gårdagens rullskidspass men idag lär det bli blött. Några timmar på myr i ösregn lär iaf bli effektiv pannbensträning. Vet iofs inte i vilket skick mossen är så kan hända det blir skogslöpning istället.