Maskiner på gymet, värt det?

Varit tveksam till maskinerna som brukar finnas på gym och mest hållit mig till fria vikter men efter att ha sett denna video har en helt ny värld öppnats upp för mig:

Have a seat, relax your legs and your mind. You’re not gonna need either for this exercise.

Tyvärr såg jag den först efter dagens gympass så körde mer traditionellt idag med stöt, frivändningar och annat roligt.

Imorgon blir det en roadtrip till Tammerfors för inomhus FM. Om allt går som planerat borde jag hinna/orka med ett löppass före och efter det äventyret.

Annonser

Lyfta, skutta & hoppa

Några frivändningar senare så vaknade kroppen till liv under dagens andra pass. Eftersom vi var ensamma på gymet kunde vi ta Tägtgren till hjälp också:

Efter en kort gymsession blev det dags att hoppa. Började med att hoppa över häckar, sen mångstegshopp och avslutningsvis hopp på plinten. Plinten börjar vara lite för låg nu men säkert går det att lösa på nåt kreativt sätt så småningom.

Imorgon har det erbjudits cykling från morgonen, är vädret fint och jag känner för att åka in i väggen och bonka blir det ett sånt pass annars funderar jag på löpning.

FTP = February Treshold Power

Kände mig hyfsat pigg idag så körde ett 20 minuters FTP test. Hade ingen aning om vad jag skulle sikta på för watt men lyckades ändå träffa hyfsat rätt. Eftersom jag inte ska tävla så behöver jag inte heller mörka någon slags form så kan sätta ut mina värden:

ftpfebÄr, hör och häpna, helt nöjd med testet. Ger motivation till att trampa lite mer på cykeln och kanske till och med trampa lite trainer för att se hur pass mycket man kan bättra på det där ännu.

Fastän illamåendet är ett faktum efter det där passet så är det att duscha, äta lite protein och sen ge sig iväg på ett pass med Jennie. Idag ska vi köra rörlighet, hopp och explosivitet vilket säkert lär gå lätt och enkelt nu med lagom pigga ben.

När, hur, varför?

Har man sportlov är det lätt hänt att man får för mycket dötid mellan passen. Speciellt som igår då man var fysiskt utmattad efter gymet där det körts ben och magträning. Då finns det en bra lösning, varför inte läsa? Då kanske någon undrar, vad ska man läsa? Ja vad sägs om dessa:

Biomechanical Analysis of Double Poling in Elite Cross-Country Skiers av gurun Hans-Christer Holmberg och co. Eller så Control of Speed during the Double Poling Technique Performed by Elite Cross-Country Skiers eller så klassikern The role of upper body power in classical cross-country skiing performance. Tack vare internet finns det ju massvis med studier tillgängliga så borde inte vara några som helst problem att fylla ett sportlov. Nu vet jag ju att många är mycket skeptiska till studier och vetenskap överlag (konspirationsteorier, illuminati, onda medicinföretag, E-koder hit och dit) men som tur är så finns det fortfarande massvis med expertis längs skidspåren där det frekvent brukar diskuteras vallor, puls-zoner och det mesta i träningsväg så det kan vara ett alternativ i så fall.

Idag hinner jag inte skida utan nu ska jag gå och tapetsera lite istället och efter det blir det ett gympass med Jennie. Ikväll blir det förhoppningsvis löpning, intervaller om orken finns annars ett lugnt ut-och-lukta-på-blommorna-pass.

Två problem (åtminstone)

Skidade vandringsleden, den modifierade versionen, idag och det gick väl sisådär. De två problem som jag redan från tidigare varit medveten om syntes ännu tydligare idag. Tittar man på splits så är de svåra att undgå:

splitsFrån km 12 var det 5km hyfsat lättåkt terräng och där klarar jag inte av att åka tillräckligt hårt. Handlar inte om att jag blir trött utan det är mer tekniken som inte fungerar alls. Sen finns det riktiga bottennapp som km 17 och 19. Dessa handlar om att jag är som Bambi på hal is strax spåren blir sämre, istället för att skida så vinglar jag på som ett förstaklassens fyllo. Som tur är så tror jag mig ha lösningar på dessa problem och med lite tur och träning inför nästa vinter så ser det förhoppningsvis annorlunda ut.

Ska man hitta nåt positivt med passet så var det väl att det kändes helt ok. Höll mig en bit under tröskel så blev aldrig riktigt tungt och sista kilometern gick faktist under 3min/km fastän det var folk i vägen nu som då. Tyckte också att det gick helt ok att variera stakningen så blev aldrig överdrivet trött, dock fattades det lite tryck i uppförsbackarna där magen inte riktigt orkade med.

Nu blir det gymet och sen troligtvis vila resten av dagen.

Schema 2015

Då man försöker fixa ihop en träningsplan så borde man ju kolla igenom året och se vad det finns som påverkar träningen. Detta har jag försökt kolla på lite idag och det ser ut att finnas ganska många saker som påverkar. Det jag lyckats komma på hittills är:

  1. Inomhus FM 28.02
  2. SFI-läger 27-29.03
  3. Portugal läger 24.04 – 02.05
  4. Spjutkarnevalen Pihitpudas 24-28.06
  5. Världsungdomsspelen Göteborg 03-05.07
  6. SFIM 11-12.07
  7. FM 21-23.08

Utöver detta så är en vecka i lappland inplanerad för downhill/löpning/rullskidor/mtb och denna vecka borde komma mellan SFIM och FM. Hade tänkt åka och hälsa på släktingar (fiska/jaga) till Vancouver eller Alaska lite beroende på var de befinner sig i sommar också men det verkar bli svårt. Med tanke på vad flyget dit kostar så skulle jag vilja stanna minst 4 veckor som senast och det verkar inte lyckas.

Har även mot bättre vetande fantiserat lite om att tävla på cykel också. Tävla är väl kanske fel ord, träningspass i intensivt tempo är väl mer rätt och då skulle det gälla att hitta tävlingar som passar en motionär också. Jämi går 1.8 och det kunde vara en helt vettig mtb-tävling, att hitta lvg-tävlingar borde inte vara några större problem bara man hittar en förening att cykla för, orkar betala medlemsavgift/licens och sitta i bil x antal timmar för att ta sig till tävlingarna.

Tyvärr finns det ju en sak som kan spoliera nästan alla träningsplaner…Hittar jag en fin PG550 så är risken stor att denna sommar blir som föregående och fisket tar över 😉

On my level?

Gympass i två härliga timmar idag. Märktes inte så värst mycket av två veckors vila och förkylning utan det gick att lyfta på helt ok. Så på samma sätt som Neon Hitch så är jag väl ganska ”on my level”.

Den nivån kan och ska bli högre men det är ju länge tills nästa vinter. Ikväll blir det löpning och så imorgon igen ett pass med Jennie. Träna bör man och ändå dör man.

Ice Ice Baby?

Lugn kvällsjogg ikväll för att sträcka på benen med fokus på att försöka hitta tillbaka till nåt som liknar ett löpsteg. Detta var ju inte det enklaste eftersom det var isigt värre, att ramla behövde jag inte oroa mig för tack vare Icebugsen men underlaget var lite väl varierat pga alla kanter.

Hade tänkt åka en tur till Vasa tidigare på dagen för att se på skidor men eftersom jag stannade lite väl länge vid jobbet så blev det en tur till en lokal affär istället. Hittade nog ett par skidor som var intressanta men eftersom jag har några hundralappar på vift lite här och där och som inte kommit tillbaka så var priset lite väl högt fastän jag skulle fått dem till ett i annat fall rimligt pris.

Imorgon blir det gymet + hallträning med Jennie och efter det nåt i konditionsväg, vad är ännu oklart.

Skidat!1!!

Mot bättre vetande åkte jag ut och skida ikväll. Tog det lugnt och det blev endast ett varv runt vby. Försökte hålla ner pulsen och snittade på runt 150 och varvet tog lite över 16 minuter så sämre kunde det helt klart varit efter 2 veckors vila och skidspår där marken var fram. Glad ändå att jag inte ”får” tävla i helgen för vetetusan om jag velat skida på de där spåren.

Imorgon kanske det blir skidor igen om jag inte åker iväg och införskaffar lite träningsutrustning istället, får se hur trött jag är efter jobbet.

Hjältemodiga framsteg

Början på dagen var väl inte den bästa. Fastat sen klockan 20 igår pga massa blodprov idag vid labben. Förhoppningsvis får någon smartare nisse så småningom klurat ut vad som är fel.

Efter jobbet kände jag mig ändå förvånansvärt pigg och eftersom detta var en dag utan helt brutalt sjuk hals så blev det ett pass med Jennie. Började med uppvärmning följt av frivändningar och bänk på gymet och sen fortsatte vi i hallen. Kanske trenden vänder och jag så småningom återvänder till de levande? Vi lever på hoppet och firar med en hjältemodig sång efter lyckad träning.