Börja på

Denna dag började helt perfekt med en punktering på bakhjulet på bilen som märktes först då jag skulle iväg och träna med Jennie. Det underbara ösregnet tog helt klart död på det lilla humör som fanns kvar under cykelturen till sandsund och reserv s60n…

Regnet fortsatte ösa ner under passet i Bennäs men nu som då var det uppehåll och vi kunde träna. Glädjande nog så var Jennies form avsevärt bättre än min och hon gjorde fina resultat, hoppas på lite bättre väder imorgon så vi kunde fortsätta dagens fina pass och sen tävla på tisdag i Kokkola.

Problemet med återhämtande veckor för min del är att kroppen blir så himla seg och jag blir sjuk. Kände inte alls för att ge mig ut och springa ikväll men det blev till sist ett lite hårdare pass vid Östanpå. Sprang endast 5km eftersom jag hade minimalistiska Icebug Spirit skorna och de kräver en liten invänjningsperiod. Det fanns inget tryck i löpningen och orkade inte hålla uppe tekniken utan det enda som hölls högt var pulsen. Fastän det kändes ganska värdelöst så kom jag mig runt på <22min och sämre tider har jag haft på första löppasset för året vid Östanpå. Imorgon blir det ett pass från morgonen och sen kvällspass, förhoppningsvis börjar kroppen vakna till liv så småningom denna vecka igen.

Annonser

Torre torre Torremolinos.

Eftersom jag nu har ledigt i 10 veckor och vädret är kaputt så passar det väl utmärkt att planera nästa träningsläger? Kroatien var lite för kallt så för tillfället står det mellan två alternativ, Teneriffa eller Torremolinos. Med ledig tid så ska det nu jämföras och granskas vilket ställe som erbjuder mest i träningsväg. Men efter att ha kollat runt lite så verkar Torremolinos ganska ok:

Torremolinos2_2

Vilovecka = sjukvecka med 100% säkerhet.

Känt mig risig och usel hela veckan och det hela verkar kulminera nu mot helgen. Igår blev det ett gympass med Jennie och varken motivation eller ork var där den skulle. Tapper som jag är så kördes det ändå pyramid set med 6or på 75kg, 4or på 85kg och 2or på 95kg i bänken men efter det försvann orken lite och det blev mest att se på när Jennie tränade + köra lite tricpes och rygg/mage. Det hela avslutades med rörlighet och där har det iaf skett framsteg så nåt positivt i all mediokerhet.

Idag nådde värken nya nivåer så har mest ätit piller, mått skit och vilat och att träna är inte att tänka på. Imorgon blir det fiske med brorsan som är hemma på besök och sen hoppas jag att formen ska börja infinna sig mot söndag. Med lite tur så är detta bara som det brukar vara vid viloveckor och kroppen vaknar till liv då man börjar träna igen.

På måndag ska jag iaf testa på något nytt i sportväg, kanske jag visar mig vara en naturbegåvning och snart har miljoner att håva in i prispengar? I väntan på miljonerna tröstas det med gamle gode Nick 13.

Failure’s my friend but I keep on tryin’.
It’s bittersweet there’s no denyin’.
So I walk these old roads anyway.
The banner tattoed on my arm says….Someday.

And that’s the word that I believe in. So I keep on tryin’.
That’s the time I get to where I’m goin’. Anyway.
That’s the day marked on my calendar. keeps me from cryin’.
So let the time fly bye so it arrives. with no delay

Tävlat

Igår öppnades tävlingssäsongen. Detta år var det i en lite annan gren än vanligt nämligen fiske men tävling är tävling. Starten påminde ganska mycket om cykling faktist, det gällde att placera sig rätt och taktikera från första sekund. Då starten gick gällde det att tränga sig fram och sen gasa på för att komma bland de första till de bra ställena. Tack vare att Linus båt var utrustad med en snurra på 100hk så hade vi hyfsat pigga ben och kom väl iväg som 4-5e båt. Fastän vi körde bra bit över 30 knop så var det ändå tajt om det första fiskestället vi planerat fiska vid och vi hann dit några sekunder före följande båt 🙂

Vädret var väl inte det bästa med vindstilla och det blev ganska svårfiskat. Eftersom det är ett begränsat och hyfsat okänt område som man får fiska på och tävlingen endast är 3h jämfört med tävlingarna här runt Larsmo som brukar vara 9h så blev väl vår fångst därefter. Ursäkterna är många till en placering i mitten men vi kan iaf trösta oss med att det fanns >10 andra båter med sämre lycka. Revansch blir det 11.6 och då siktar vi på högre placering.

Träningsmässigt så har jag ju vilovecka och då passar det utmärkt med såna här aktiviteter för att fördriva tiden. I måndags gymmade jag och på dagens pass med Jennie blev det rörlighet. Imorgon blir det gymet på nytt och sen får vi se hur resten av veckan blir.

Upp och ned

Igår blåste det så därför fick det bli gymet efter jobb. Idag var det fint väder så då blev det löpning. Hade tänkt löpa upp och ned för roskisbacken som vanligt men pga kall blåst eller för lite kläder så ändrade jag mig och sprang i Piehi-backen istället. För att göra det lite roligare så tog jag tid på hur länge det tog att springa upp och ned 20 gånger. Eftersom målet är att springa hela tiden utan att pausa så blev det lite intressantare då man sprang mot klockan. Nu har jag en tid att jaga nästa gång jag är tillräckligt uttråkad för att testa på något liknande.

Kollade träningskalendern just och det har blivit ganska många veckor med hyfsat tung träning på raken så den kommande veckan tror jag får bli en återhämtande vecka. Imorgon blir det gymet med Jennie och sen på tisdag fisketävling i Vasa och resten av veckan beror på väder och vind.

Bättre

Dagens runda vid Fäboda gick i 30 sekunder högre tempo per km så 5:05 istället för 5:35 jämfört med föregående veckas pass. Glädjande nog så var pulsen ungefär den samma också med endast +2 snitt högre. Bara att nöta på med grundträningen så kanske jag närmar mig låga 4min/km så småningom utan att för den skull ta ut mig mer än nu. Om det nu kan finnas nåt positivt med att vara kass så är det väl att framsteg kommer hyfsat enkelt och det kan bara bli bättre.

Imorgon är det jobb från morgonen och sen beror det lite på vädret vad det blir för träning. Regnar det blir det troligtvis gymet från kl 14 men om vädret är någotsånär ok så borde det köras backintervaller.

Klok och vis

Igår sprang jag och sen jobbade jag och efter det sov jag. På kvällen rullskidade jag och det var inte roligt. Magen kändes av direkt pga tisdagens pass och var beredd att vända om efter 100m. Det tog några km men till sist blev magen väl trött på att ha ont och gav med sig och det kändes helt acceptabelt. I efterklokhetens tecken var det nog ändå ett pass jag kunde ha skippat.

Imorse sprang jag och sen jobbade jag och efter det blev det gymet med Jennie. Var fortfarande ganska seg men det blev ett styrkepass hursomhaver. Eftersom vi tränade så pass tidigt idag har jag hunnit sova och smaska i mig sallad och nu har jag tråkigt och kroppen känner att den skulle vilja ut och löpa igen. Nu kommer vi då till rubriken på detta inlägg, ska man vara klok och vis och vila och vara pigg (förhoppningsvis) inför morgondagens två pass eller köra på enligt gamla mönster och ge sig ut och springa. Hur var det nu det där med kvalitet över kvantitet.

Se on ihan fifty-sixty miten käy som en vis guru en gång sa.

Mellis

Med positiv anda genomfördes dagens gympass men ska jag nu vara helt ärlig gick det väl sisådär. Filmade några serier på 70, 75 och 80kg i frivändning och tekniken var lika dålig / bra på alla lyft. Vet inte varför jag inte får upp armbågarna mer och kroppen blir lite bakåtlutad, eller vet varför det blir så men förstår inte varför inte kroppen fattat och gör som hjärnan vill 😉

Efter det böjdes det och sen bänkades det. Efter den superviktiga övningen bänkpress curlades det biceps en stund för att sen gå över till lite vettigare mag/rygg träning.

Hade tänkt rullskida ett pass ännu ikväll men eftersom orken totaldog så kom jag på den bra ursäkten att man ska hålla isär styrke och konditionspass så då kunde jag bra sova en stund på soffan istället. Blir att rullskida imorgon om det nu inte öser ner och är alltför kallt.

Vi hade gudarna med oss idag och fick ha gymet för oss själva vilket ledde till att träningsmusiken höll superhöglasernivå med Diplo och co.

Imorgon blir det löpning och (troligtvis kanske mest troligt) rullskidor, så häng med och rulla rullskidor, det är kul.

Dåligt, sämre & bäst.

Sov dåligt en natt igen, som resultat av detta var dagsformen sämre än på länge under dagens två pass. Det bästa idag har varit Jennies träning, hon hade finfina kast och tror inte tekniken suttit såhärpass bra nångång tidigare redan i maj.

Imorgon blir det löpning, jobb, pass med Jennie och sen mot kvällen eventuellt rullskidor om vädret tillåter eller så annars ett till löpepass. Tycker nog att den här nordliga vinden kunde ge med sig och temperaturen gärna kunde få krypa över +10 sträcket så småningom, börjar kännas som en lång vår snart…

Det kostar på

Det kostar på att vara gammal. Igår blev det lite över en timmes löpning vid mt. Roskis, samma upplägg som föregående lördag. Tyckte det gick lite lättare igår och tiderna upp&ned var bättre.

Efter det passet hann jag duscha, äta en smörgås och åka via Falli för att snacka PP-runt i 5 minuter före det var dags för nästa pass. Det passet med Jennie inleddes med en timme snabbhetsträning följt av rörlighet, kast och gym. Klar med det passet åt jag lite mat och slocknade sen på soffan. Efter en kort tupplur blev det dags att åka ut mot Larsmo för att fiska med brorsan som kommit hem från Vasa. Plötsligt var klockan 23 och jag började känna mig smått trötter.

Tröttheten sitter i ännu idag fastän jag brutit mitt mönster med 4-5 timmar sömn per natt och faktist sov ~7h inatt. Ska se om jag återuppväckt ipoden och sen blir det att ge sig ut på rullskidorna och se om man vaknar till lite. Hoppas ipoden vaknar till liv för denna låt kunde liva upp den troligtvis sega rullskidsåkningen lite:

People rise up.
Take control.
We are the rulers of Rock and Roll.
Revolution.
Will bring the light.
Just a matter of fighting the fight.
People stand up.
Make them last.
Never forget what you must back.
We like to be, on the run.
Wake up to the sound of crimes.

Don’t sing about love.
Think about the rhythm.
Sing about war.