The story continues

Eftersom mitt inlägg om världens fittaste idrottare fått bra respons passar det ju fint med en följetong. Jag vill inte sno någon annans verk utan vill man läsa om Crossfit och doping kan man läsa John Romanos text CrossFit and Steroids, Just How Juiced Is CrossFit?. Romano kan vi väl säga har ganska bra insikt om vad som händer och fötter inom branschen 😉

Är det tungt att läsa kan man istället kolla denna video av InfiniteElgintensity. Språket gör att klippet kanske inte är något man blastar på full volym bland barn eller arbetskollegor men roligt är det iaf och sammanfattar ganska bra Crossfit Games:

”You know your ”sport” is a joke when you meet its standards,
but still end up in a blooper reel”

Har svårt att förstå hur någon i sina sinnens fulla bruk kan se upp till dopade idrottare i fjantiga kläder som utför övningar på värsta möjliga sätt men kanske det är någon typ av yrkesskada från friidrotten där träningen till stor del handlar om skadeförebyggning. En skadad idrottare presterar 0 resultat så därför är iaf min filosofi att tänka långsiktigt och bygga upp kroppen och inte stressa med resultat. Hålls du skadefri och kan träna kommer resultaten så småningom, hellre det än att jaga resultat och dra på sig nån skada och tappa veckor/månader/år med träning och tävling.

Annonser

Paragrafryttare, hoppla hoppla kuse

Förra veckan gick helt ok träningsmässigt och denna vecka har också börjat bra. Igår blev det 2 timmar gym från morgonen och sen på kvällen var vi på tävling i Oravais. Den tävlingen lämnade en viss bitter eftersmak så idag har jag lekt paragrafryttare och läst igenom IAAFs regler, SFIs tolkning av IAAFs regler och även gått igenom SULens regler och tillägg. Snäll som jag är så skickade jag iväg ett långt mail med hänvisningar till de regler som inte efterlevdes under gårdagens tävling. Det fina med friidrott tycker jag är att det finns tydliga regler och mätbara resultat, det är ganska sällan det blir tolkningsfrågor och orättvisor som det tyvärr ibland kan bli inom t.ex lagidrott (iaf de erfarenheter jag haft). Tyvärr har denna sommar innehållit ganska många incidenter där regelverket inte riktigt följts och det skett tvivelaktiga beslut och man ibland sett tvivelaktiga resultat. Då har man ju två alternativ, endera acceptera det och sen inte gnälla eller så försöker man påpeka felen och så kanske de inte upprepas fler gånger.

Eftersom vädret var bra idag så passade vi på att köra ett två timmars teknikpass, spjut & kula och sen avslutade vi med en episk tävling i diskus. Riktigt bra pass och den bra känslan från gårdagens kast håller i sig och det slängdes rejäla personbästan i kulkasten, bara att nöta vidare och imorgon blir det snabbhet, explosivitet och ansatsträning. Torsdag gymet och så får vi se hur det blir med helgens träning. Mina ben kändes lite sega under morgonens pass så försökte åtgärda det ikväll med lite löpning i Fäboda skogen. Helt ok pass med tanke på sega ben. Eftersom allt i träningsväg flyter på riktigt bra nu så passade det ju bra med denna låt under dagens träning, Don’t worry ‘bout a thing, jeppjepp:

 

 

Ett gott skratt, hihihahahohoho, förlänger livet och jag lär leva till minst 100

Eftersom jag haft en lite lugnare vecka så har det funnits mycket tid över till annat än träning. En sak som jag roat mig med är att titta på Crossfit games. Tänkte nytt år nya möjligheter men mitt positiva tänkande hjälpte inte mycket, fortfarande är denna tävling ett totalt skämt. Det finns mycket att skriva om crossfit angående doping, skaderisk, hype, nytta osv. Nu orkar jag inte gå in på det men kan ju länka till Jacobs text kring dopade crossfitare och hans text kring skaderisken.

Det jag skrattat åt denna gång är själva tävlingen. Vill man se spektaklet kan man kolla på http://games.crossfit.com. Jag rekommenderar speciellt E3 Murph. I tävlingsbeskrivningen står det 1 mile run / 100 pull-ups / 200 push-ups / 300 squats / 1 mile run. Löpningen finns det inte mycket att säga om, de sprang 1 mile men när det kommer till de 100 pull-upsen, ja herregud. Jag tror inte jag såg en endaste man eller kvinna som gjorde 1 enda regelrätt pull-up. Men om man bortser från det faktumet och godkänner svingande av kroppen och att pull-up är en akrobatisk helkroppsövning så finns det ändå mycket att skratta åt. Vad är t.ex reglerna? Ska hakan över stången eller inte, vissa var ju 20cm ifrån och rullade endast lite på axlarna medans andra iaf försökte komma upp till stången. Lite samma sak vid de 200 armhävningarna. Många körde med att jucka lite och plötsligt hade de gjort 200 armhävningar fastän det om man ska vara helt ärlig kanske handlade om 3-4st.

Vad är det för vits med att ordna en tävling för ”The Fittest on Earth” som de kallar sig om det är skitsamma med utförandet och det räcker med att man försöker sitt bästa. Är ju som om man i OS skulle godkänna övertramp, att folk hoppade under ribban i höjd eller tjuvstartade på löpgrenarna. Du försökte ju iaf så då måste det ju vara ok, skitsamma att det kunde räknas som fusk.

Ska man någonsin kunna ta denna träningsform/tävlingsform på allvar så borde det ju iaf hållas en viss nivå på deras största tävling där världens bästa deltagare deltar. Att deras största tävling ser ut som den gör leder ju till att även nationella tävlingar ser ut på samma sätt, varför skulle någon köra strikt och utföra övningar rätt om det inte krävs i stora tävlingar och du endast förlorar tid/kraft på att utföra övningen korrekt? Kollade lite på de nationella mästerskapen men fick sluta när de kom till pull-upsen…

Nu finns det ju många som utövar denna träningsform på ett vettigt sätt och kör strikt. Men, om idolerna/mästarna tillåts fjanta runt så sänder det ändå vissa signaler och många andra fjantar runt. Kanske det bästa ändå vore att träna styrka då man tränar styrka och kondition då man tränar kondition om man nu inte råkar hålla på med nåt som ofta kräver samma sak som t.ex kampsport eller nåt yrke som kanske brandman…

Lite bättre och sämre

Under gårdagens första pass var nacken/axeln ganska usliga. Det var lätt att hålla sig för skratt. Sen vilade jag, var ut och promenerade med hunden, sov och sen på kvällen blev det rullskidor. Tyckte jag hade bra tryck i stakandet och det kändes som om gymträningen hjälpt lite iaf, var inte som en slö sladdrig gelegubbe nåmer iaf.

Idag har det varit varmt. Dagens första pass gick helt ok och kvällens löppass gick väl sisådär. Ganska hög puls i ganska lågt tempo under löpningen. Skyller allt på värmen och nästa gång kanske det blir ganska låg puls i ganska högt tempo istället.

Imorgon kommer det garanterat att regna. Hoppas det börjar redan ikväll, typ nu. Regn är bra för mitt tv-tittande för då stör inte solen så mycket. Och de flesta borde ju ha tränat färdigt för dagen så kan ju inte finnas nån större orsak att vara ute mer då? (om man nu inte är och fiskar och då stör inte regn) Regn eller inte så borde det iaf köras backintervaller, något jag ser jättemycket fram emot. Blir att söka tröst hos Lindemann då brukar det mesta ordna sig.

sjukt sjuk

Min nacke + vänstra axel har inte fungerat riktigt bra denna vecka. Tror inte det har något att göra med träningen egentligen utan snarare ACn i bilen som ställt till det. Alltför många timmars bilkörande med sol+AC kan inte vara bra för kroppen. Igår tränades det lite och efter det åkte jag och fiskade fulltankad med Burana och Voltaren. Idag har det blivit ett gympass och sen ute på idrottsplanen för lite fortsatt träning. Gymet gick helt ok och likaså hoppen och övriga träningen på planen. Nu strejkar dock axeln/nacken igen så resten av dagen tror jag det får bli vila+piller och promenad med hunden eftersom jag nu råkar vara hundvakt. Nya tag imorgon.

lvg:at + siffror i överflöd

Idag cyklade jag på min Canyon för första gången i sommar. Det var lagom varmt och svettigt och mina ben var lagom möra efter gårdagens gympass. Har ingen pulskurva att bjuda på så ni får hålla till godo med lite andra siffror:

siffror copy

Att börja med så blev jag förundrad över hur tråkigt det var att cykla på asfalt men allteftersom passet fortskred så blev det roligare och roligare att stirra på garmin displayen. Det var nästan så roligt så jag kunde tänka mig ett eller två pass till i sommar så länge som tempot hålls i gu1-gu2, högre intensitet vore tungt och då är det inte längre roligt.

Nu blir det mat och vila en stund och sen iväg till elittävlingarna i Vasa. Eftersom de inte hade någon veteranklass så deltar jag inte själv utan hejar istället på Jennie, Richard, Rasmus och Jonatan.

Kalajoki tur-retur

Blev en utflykt till Kalajoki idag. Målet var att testa idrottsplanen inför stundande FM-tävlingar. Hade hört vissa rykten om att ansatsbanan för spjutkastarna var något i hästväg så tyckte det kunde vara värt att sitta i bil några timmar. Väl framme kunde vi konstatera att det helt klart var den mest originella ansatsbanan vi stött på i detta avlånga land. Ansatsbanan låg 30-40cm lägre än gräsplanen, den var trög och klibbig och slutade framför gräsplanen på nåt svårförklarligt vänster. Pratade med en pappa till en av de andra kastarna och han var lika förbryllad som jag var och hans flicka hade inga goda minnen från denna tävlingsarena och senaste tävling hade det slutat med 6st X i protokollet. Nu ska man ju inte klaga alltför mycket, hellre konstig bana på en arena som man kan köra och träna till än en bra bana i nån gudsförgäten håla som Orimattila där FM ordnades ifjol.

Nu har vi iaf tävlat på banan och det gick helt ok och det tog nu inte alltför länge att köra dit och hem igen ifall man vill träna nåt pass där ännu före FM. Det största problemet nu är väl kanske att få tag i ett vettigt tävlingsspjut före FM. Eftersom ett 600g tävlingsspjut redan inhandlats denna sommar med tanke på framtiden så känns det lite surt att betala några hundra € för ett till tävlingsspjut som används i 1½ månad. Men om alternativet är att tävla med träningsspjut som idag så vetetusan om det inte vore värt det ändå, tävla med träningsspjut är inte riktigt skoj. Och att kasta med någon annans tävlingsspjut är inte heller det optimalt, varje spjut fungerar lite olika så idealet vore ju att man fick några hundra kast med det spjut man tänkt tävla med på FM före själva tävlingen. Kanske jultomten kommer tidigt i år och det dimper ner ett kuvert med pengar eller ett spjut på posten?

Nu blir det fiske för egen del, träning imorgon av något slag, gymet + kastträning på måndag och sen elittävlingar i Vasa på tisdag.

Bästa köpet på länge.

awesomeVar lite missnöjd med den första boken ”If God loves me, why can’t I get my locker open” men den här nya boken levererar helt klart. Efter att ha läst ganska mycket kring mental träning och liknande trams så kanske det helt enkelt är lättast att bara sikta på att bli totally awesome.

Hur jag mtbar

Ungefär såhär om det stämmer det som de häpna, förvånade och helt förbluffade åskådarna säger:

Hade tänkt filma lite själv med GoPro men nu fanns det ju ingen mening med det, kolla klippet i 4k istället så vet ni.

DNS men ändå bra.

Igår på dagen rullskidade jag och efter att jag ätit så spenderades resten av dagen och kvällen med att må illa och ha huvudvärk. Detta var ju på inget sätt optimalt med tanke på att det var tävlingar i Kauhajoki för Jennie. Som tur var så ordnade det sig med skjuts och det blev tävlat. Tävlingarna gick bra med 3 längsta tävlingskasten någonsin och nytt fint personbästa.

Idag ska jag planera och ha möten. Kanske jag tränar eller så kanske inte. På torsdag blir det iaf kastträning och gymet.