2015 i stapelform

Efter dagens löpning + gym så återstår det kanske bara ett pass under 2015. Om benen återhämtar sig över förväntan så kanske det blir löpt ännu en gång idag men knappast. Med det sagt så bjuder jag på staplar nyårsafton till ära:

2015.jpg

Så har min träning sett ut under det gångna året. Tycker inte jag tränat värst mycket eller att det skulle ha känts tungt nångång så att öka på träningsmängden till nästa år vore helt klart en möjlighet. Ser man lite närmare på typen av träning som gjorts kan jag konstatera att jag cyklat endast 28h under året och då är det både lvg och mtb inräknat. I normala fall är det 1½ – 2 träningsveckor så inte har det cyklats mycket direkt.  Kollar man på antalet timmar på skidorna stannar det på 24h, även det är under all kritik. Kommer det mot förmodan snö ännu denna vinter så vore det inte helt orimligt att öka på de där 24 timmarna och blir sommaren varmare än årets sommar ska det väl inte krävas alltför mycket för att cykla mer än 28 timmar.

Något som det gjorts desto mer av är löpning. Har bokfört 284 pass löpning och då är inte löpningen som jag gjort med Jennie medräknad, räknar man med den har nog löpskorna snörats på >300 gånger detta år. Vet inte riktigt vad som hänt men det har känts mer motiverande att ge sig ut och springa än cykla det här året. Känns lättare att variera löpningen med intervaller, fartlek, backintervaller, löpskolning, hopp osv och löpningen känns även mer tidseffektiv.

Så har 2015 varit och hur 2016 blir vet ingen, allra minst jag. Kommer fortsätta träna på gymet och försöka få ner %bf, bli mer explosiv och kanske även så småningom försöka börja springa mer på allvar och i lite högre tempo. Skidningen kanske skippas helt eftersom Finland verkar vara fel land att bo i om man ska skida. Cyklingen lockar lite men hur det går får vi se.

Annonser

Testdag = framsteg?

Efter gym i måndags och kastträning + 3 löppass igår så var det tänkt det skulle bli återhämtande träning idag. Det hela började bra med ett lugn löppass från morgonen och sen löpning + uppvärmning igen med Jennie. Efter uppvärmningen kom vi dock på att vi på nåt sätt glömt att testa kulkast på ”riktigt” så det måste vi ju göra idag. Dagens datum passade också bra eftersom vi körde samma test 30.12.2014.

Fastän kroppen kändes lite seg så gick det över förväntan. Jämför jag mina resultat med fjolårets test så hade jag ökat med 1,5 – 2m i kasten och det är jag mer än nöjd med. Kulkasten handlar mest om explosivitet och styrka så att det gått att förbättra känns ju lovande. Att det även gått framåt i varje form av hoppande (mångsteg, jämfota osv) gör inte saken sämre. Har inte så stora ambitioner så nöjd så länge som det går framåt och det ger ju feedback om att man är på rätt väg iaf.

Imorgon blir det gymet och, hör och häpna, kanske trainer på kvällen. Sen vila fredag och så drar nästa träningsvecka igång lördag – torsdag.

Ny träningsperiod = tungt

Idag började vi på med ny träningsperiod och det var mer än lagom tungt för egen del. Började dagen med den obligatoriska morgonrundan och sen blev det massa ärenden som t.ex ringa till Finnair och få ordnat så att vi får med oss spjuten till Spanien och de inte lämnar hit i kalla Finland. Efter det blev det 2½h träning med Jennie. Inledde med löpning följt av häckgång, medicinboll, aktiv stretch och som avslutning snabbhetsträning. Efter det var man varm och uppvärmd och redo för gymet. Upplägget på gymet de kommande sex veckorna ser ut såhär med antalet reps:

v1. 5×1/4×1/3×2 v2. 5×1/4×1/3×2
v3. 5×3 v4. 4×2/3×2/2×1
v5. 4×1/3×1/2×2 v6. 5×5 /test

Vi kör två olika gympass per vecka och de ser ut såhär:

Pass 1:

Frivändning: 

Bänk: 

Utfallsteg med stång 3x 6+6

Bak och framlår 3x 8

Latsdrag 3x 6

Raka marklyft 3x 6

Mage 3x 20 (+25kg)

Plinthopp 3x 5

 

Pass 2:

Ryck:

Knäböj 90 grader:

Sneda hantelpressar: 3x 6

Militärpress: 3x 5

Biceps: 3×6 

Triceps 3×6 

Hopp: 3×3 med vikt, 3×5 rakt upp utan vikt

Mage

 

Det som ändrar till denna period är t.ex att knäböjen nu endast går till 90grader och hoppen gått från småhopp till större och mer explosiva.

Vet inte om jag hade dålig dag idag eller om jag räknat fel på %1RM då jag körde mina frivändningar men fick hursomhaver ta i som en tok direkt från femmorna och kroppen är ganska blåslagen. Hade tänkt ge mig ut på en löpetur ännu idag men som tur är kommer brorsan på besök så istället ska vi rädda världen i Bo3. Imorgon blir det löpning från morgonen, kastträning+koordination+snabbhet på dagen och sen löpning mot kvällen, hipphurra.

Gym. Löpning. Tennis. Gym

I onsdags blev det gymet istället för test då Jennie blev sjuk. I torsdags passade jag på att löpa i skog och mark. Igår sprang jag också lite men det blev mest tränat rörlighet. Idag spelade jag tennis med Pate från morgonen och sen till Jeppis Gym med Jennie efter det. Helt ok träning denna vilovecka och imorgon avslutar vi med att åka till Vasa och träna med Robert. Sen på måndag drar nästa träningsperiod igång, då blir det fokus på styrka/teknik. Mer explosiva övningar och börja bygga upp för en formtoppning. I år så har de dock flyttat inomhus FM en månad så vi kommer inte delta men följer periodiseringen ändå, testar på ett år med två formtoppningar för att få lite variation i träningen så nu toppar vi första gången till februari-mars och sen kör vi igång ny grundträningsperiod igen fram till sommaren. Ska bli intressant att se vad det upplägget ger för resultat jämfört med tidigare år då vi kört endast en toppning och kört mycket längre träningsperioder.

Har även kollat lite på vad jag själv tränat det senaste året och funderat lite kring vad jag ska träna det kommande året. Kollar man sådär snabbt kan man se att det är runt 280 löppass, hyfsat mycket styrketräning, jättelite skidor och typ 0 cykel. Inte den mest strukturerade och motiverade träningen men har iaf blivit starkare, snabbare, spänstigare och förhoppningsvis lite bättre. Jämför man med andra är inte träningsmängden nåt att hänga i julgranen heller men tröstar mig med att det säkert är kvalitet i år istället för kvantitet…eller nåt sånt. Det har iaf tränats mer än ifjol och det är bra och det känns inte omöjligt att träna mer det kommande året. Kanske jag borde cykla lite mer det kommande året för nu har det blivit träning med friidrottarna eller så solo. Solo är bra men ibland kan det ju vara roligt med sällskap, iaf på lugnare pass så vi får se. På tal om soloträning så passar det väl bra med Me, Myself & I.

Tunga pers

Efter gårdagens pass så har mina ben inte alls varit samarbetsvilliga idag. Men elämä on laiffi så träning blev det ändå. Vi inledde dagens pass med en kort löprunda följt av lite kast utomhus, det är ju nästan så man måste passa på att kasta ute då det är möjligt 22.12 och planen inte är täckt av 1m snö och det är minusgrader.

Efter kasten blev det häckgång, rörlighet och aktiv stretchning inne i hallen. Då vi var lagom uppvärmda blev det testande på gymet. Jennie knäböjde och jag såg på, det räckte för mina ben idag. Hon har haft en paus från knäböjandet pga skada i några veckor så var uppmuntrande att hon ändå lassade på 100kg. Efter knäböjandet så blev det att gå tillbaka till hallen för att testa jämfotahopp, 5stegshopp och några till. Fastän mina ben var mos och Jennie just knäböjt mäktade vi ändå med några pers.

Efter hoppandet testade vi lite hur vi ska göra imorgon då det är dags för kulkasten. Vi hittade ett sätt så att vi kan kasta med vanlig kula istället för inomhus så borde gå att få hyfsade resultat imorgon.

Nu blir det att sova en stund och sen förhoppningsvis en lugn länk på 5-10km ikväll för att få väckt/mjukat upp benen ytterligare. Eftersom en av mina stora uppgifter är att dela med mig av musik så passar jag på även idag. Om det igår var tyskengelsk powermetal på schemat så varierade vi musiken rejält idag med t.ex denna:

2,5h tunghet

Idag var det tänkt att det skulle testas men inga blev det så utan istället blev det ett benpass på gymet. Jag körde fula frontböjs och ben i allmänhet och Richard bänkade, frivände och militärpressade. Vet inte riktigt vad jag tänkte men idag så körde jag frontböjarna med bänk under stjärten och det var ingen höjdare utan det kändes mest bakvänt och ovant. Eftersom Richard var där så fick han filma så jag kunde skratta/gråta åt spektaklet efteråt. Första setet med 5 såg snudd på katastrofala ut så det raderades direkt, andra setet var inte mycket bättre och där gav jag upp redan efter 3 reps. Det sista såg väl bäst ut men då var inte kameran framme nå. Efter frontböjarna körde jag raka marklyft och efter det kom jag på den genialiska idén att avsluta med vanliga knäböjsare. Egentligen borde jag även ha kört frivändningar men efter att ha sett på när Richard körde 6:or på 90kg så kom jag fram till att jag inte orkade för hade inte alls kunnat köra 6:or på samma vikt som han efter den tidigare träningen. Såhär såg iaf Richards ut:

Före de där så hade Richard även kört 6:or på 110kg i bänken så bänka ville jag inte heller göra utan det blev istället att hitta på annat roligt.

Efter nån timme på gymet så avslutade vi passet i hallen. Där passade jag på att persa i jämfotahopp med 20cm vilket kom som en total överraskning.

Imorgon blir det kanske kastträning eller så gympass igen med fokus på överkropp.

Eftersom vi fick vara ensamma idag på gymet så spelades det tysk-engelsk powermetal på hög volym (ett måste om man ska lyfta) så det kan ni testa på nästa gång ni gymar:

Nya skor och ledigt

Igår fick jag nya skor och idag fick jag ledigt. Detta borde ju rimligtvis utmynna i någon form av träning. Har redan hunnit testa på detta med träning idag och det lämnade en bitter eftersmak då jag misslyckades med att bicepscurla 60kg även fastän Richard hejade på. Hade jag svingat och gjort det hela till en helkroppsövning tror jag nog det hade gått men då detta är helt emot min övertygelse så kunde jag inte förmå mig till det. Istället får jag bita i det sura äpplet och fortsätta curla 50kg som en liten bebis och så kanske 60 kommer så småningom.

Före detta enorma gyckleri och egentliga slöseri med tid så tränade jag nog ett bra pass med Jennie (så att nu inte någon får för sig att jag endast curlar). Nu sitter jag och överväger om jag ska åka till Sandsund där mat finns och kombinera ätandet med ett lätt distanspass löpning eller om jag ska stanna hemma och spela Bo3 och förbli hungrig. Inte alltid lätt det här med livet.

Trögis dagis

Idag var det trögt på gymet. Vet inte om det är det stundande jullovet som gjorde att motivationen inte riktigt fanns och passet inte blev så bra som det brukar. Men lyft har vi gjort och ser positivt på framtiden, dvs lördagens pass, och allt sånt.

Nu erbjuds även ett alternativ för de som vill ha variation. Vill man läsa om yngre idrottare som har framtiden framför sig istället för långt bakom sig som vissa andra så kan man alltid gå in på vår nya lilla sida: teamvilja.wordpress.com. Nu har jag/vi inte fått färdigt sidan ännu men det kommer iaf att bli intressantare än denna har jag på känn. Vi kommer bland annat att bjuda på rörliga bilder i form av video, hightech och 2000-tal!

Ont ska med ont fördrivas

Idag har kroppen varit trög och strejkat sådär överlag. Imorse kändes benen som blyklumpar då jag var ute och försökte springa. Några timmar i jobb gjorde inte saken bättre och det var hyfsat tunga steg under uppvärmningen med Jennie då vi var ute och sprang. Efter löpningen försökte jag mjuka upp kroppen med häckgång och massa rörlighet och stretchning. Då kroppen började kännas lite medgörligare så försöktes det väcka liv i den med kulkast. Det gick väl sisådär. Nu är det ju först nästa vecka som vi egentligen ska testa men ska det persas då krävs det nog bättre tag. Glädjande nog är jag dock en bra bit bättre än om man tittar på fjolårets resultat i december. Bara för att man är gammal betyder inte det att man inte kan bli bättre (om man nu varit skit att börja med och siktar på medioker nu).

Imorgon blir det löpning och allmänt återhämtande träning för att orka med torsdagens pass på gymet.

 

Nära döden, typ, kanske, nåja

Igår blev det tennis vilket gick utmärkt. Snart är både Pate och jag proffs.

Idag blev det gymet. Inspirerad av min nya favorit Mattie Rogers så försöker även jag mig på att lyfta på ett vettigt sätt. Man kan inte bli annat än inspirerad (nåja, smått knäckt men det hör till) när man ser henne lyfta. Inge fusk med formen eller fjantande här som alltför, om inte alltid, finns inom en viss annan typ av träning. Här kommer en av otaliga videos:

Eftersom jag försökte vara lika duktig som Mattie idag så körde jag frontböjarna med röven i golvet. Vid ryck försökte jag även få in lite tryck och vid frivändningarna försökte jag komma ned och hämta vikten och frontböja. Efter allt detta underbara så kördes det även annan träning. Detta resulterade i att jag blev fruktansvärt trött. På vägen hem fick jag svänga in via Sandsund för att få i mig mat så jag skulle orka hem. Efter mat kände jag mig sporadiskt piggare och tänkte kombinera hemresan med att handla mat, fick dock vända om nära affären och ge mig hem och sova. Nu efter att ha sovit så ska jag ge shoppingen ett nytt försök.

Imorgon blir det löpning x2 vilket jag inte ser fram emot och även ett kast + hopp pass, hipphurra.