20+

Januaris träning snart avklarad och jämför man med 2014 & 2015 så går det mycket bättre nu. Motivationen är hyfsat hög så inte varit några större problem att orka med en relativt hög kvantitet och ändå behålla kvaliteten. Lite sliten är man och det brukar märkas till helgerna då man vill somna kl 20 på fredag och enkelt kan sova 10-11h men det hör väl till. Kollar man siffror ser det ut som följande gällande träningstimmar:

jan

Föutom att jag orkar träna mer så har det även synts förbättringar på de test vi kört och på vikterna i gymet. Rörlighet, balans och koordinationen förbättras också om än i långsammare takt. Bara att nöta på och så småningom börja sätta in lite mer konditionsträning bara vädret skulle bli bättre.

Behöver någon tips på magträning så kan ni kolla här nedan. Vi brukar köra  ett set med Amben och sen Aukhadovs övning med vikt och varva det så 3x Amben + 3x Aukhadov i slutet av ett gympass, det gör susen 🙂

Annonser

Teambuilding

kuortane.jpg

I fredags åkte vi iväg på ett eget mini-läger till Kuortane. Tanken var att bygga lite teamkänsla och ladda upp inför den kommande inomhussäsongen och så här i efterhand tyckte jag det lyckades riktigt bra. Eftersom det var vi själva som ordnade allt fick vi träna och göra det vi ville istället för att följa nåt schema som SFI eller SUL lagt upp. Jag tyckte det blev riktigt lyckat och vi alla kunde träna vettigt och få hjälp av varandra. På fredagens träning sprang t.ex Jennie och jag flygande 20m test och då var det bra att ha Christoffer som coach som kunde fixa till vår teknik och komma med tips. Fredagen avslutades med en rejäl bowlingmatch följt av en biljardturnering och sponsorsnack. Många planer och projekt på gång så kommer bli en intressant vår har jag på känn. Det underlättar med sponsorer och det öppnar upp nya möjligheter som att t.ex ordna såna här miniläger så vi får hoppas på att vår sponsorjakt fortsätter att vara lika lyckad som den varit hittills.

Igår blev det tränat 2 pass, det sprangs intervaller med och utan kälke från morgonen och under eftermiddagens pass blev det fokus på teknik. Än en gång tyckte jag utbytet mellan tränare och idrottare fungerade riktigt bra. Skoj att vara en grupp och få andras synpunkter och kommentarer gällande träning. Tyckte också vi lyckades få en bra atmosfär där alla plockade fram det lilla extra och uppmuntrade varann. Var även otroligt skönt att få ett litet avbrott från Sportis/Botniahallen/Tellus och få träna vid Kuortane och nu kanske man orkar nöta Sportis igen i några veckor före det blir dags för Spanien.

Efter ~8h träning under Kuortanelägret blir det idag dags för mer återhämtande träning. Ska snart åka iväg till Sportis och träna med Jennie och sen mot kvällen kanske det hör och häpna blir skidor. Sen måndag framåt blir det en till tuff utvecklande vecka och sen äntligen en återhämtande vecka. Tycker den egna träningen gått riktigt bra hittills i år och kommer väl upp i en 75h träning under de senaste 4 veckorna. Gick riktigt bra under de test vi körde i Kuortane också så kroppen svarar bra på träningen så bara att nöta på och försöka lista ut vad man ska göra i sommar.

Träna med de som är bättre

Idag var det dags för redskapsgymnastik med Eveliina igen efter ett litet uppehåll över julen. Jennie och jag har smygtränat lite och tur var väl det för som vanligt var det rejält tungt. Jag har aldrig varit vidare bra på redskapsgymnastik men av någon konstig anledning tycker jag det är ganska skoj. Tror att en bra tränare i form av Eveliina har viss del i det hela, bara att slänga fram videos med övningar som man skulle vilja göra och så kan hon förklara vad man måste klara av först (vilket oftast är ganska mycket). En annan orsak till att det är roligt är att vi har ett ganska bra gäng som brukar vara med på lördagarna och alla är bra på något. Efter att ha försökt mig på muscle-ups idag igen så visade Rasmus hur man ska göra 🙂

Jag är ju inte riktigt på samma nivå ännu men närmar mig iaf.

Efter redskapsgymnastiken åkte vi till Sportis för fortsatt träning. Där blev det rörlighet, snabbhet och vi passade även på att stöta kula då Richard var med. Jag fick till några riktigt fina stötar med 6kg kulan och comebacken var på G tills jag fick känningar i höger biceps. Christoffer och Danne kom dit de också för att träna och igen fick jag se på när någon som är bättre hoppade över häckar. Tycker det är skoj att se på när någon som är bra på nåt visar hur det ska gå till, finns alltid tips och trix att ta till sig. Sen att Christoffer är en av de snällare och mer hjälpsamma idrottarna jag någonsin träffat gör ju att man iaf kan fantisera om att skutta lika bra med lite träning och bara man tar till sig hans tips.

Imorgon blir det tennis + snabbhet/kast/rörlighet med Jennie. Kanske kanske det blir skidor igen på kvällen men är ju tänkt som återhämtande vecka detta så borde säkert vila. Måndag drar vi igång med 2 tunga utvecklande veckor igen med bland annat eget läger vid Kuortane till helgen.

Russian magslakt

Idag var det planerat ett lugnare gym-pass och det gick bra tills den avslutande magträningen. Vi har hittat en ny rolig övning så vi började med denna och avslutade med Amben. Vill inte vakna imorgon.

Stressigt med återhämtande vecka

Återhämtande vecka låter ju som en barnlek och mest vila men nej nej nej. Körde gym i fredags, träning med Jennie på lördag och söndag och efter söndagens sista pass blev det som det brukar bli då det nalkas vilovecka och kroppen kändes feberaktig och sjuk. Hela söndagen var stressig med träning x2, iväg på en middag och sen möte på kvällen så kanske inte så konstigt att det kändes trögt. Sov inget vidare natten till måndag och även den dagen blev lite stressig med jobb, gym och lite annat å kvällen. Igår kändes det ungefär lika skit och efter jobb+träning+möte somnade jag redan kl 18, vaknade 20-tiden och kom på att jag måste handla så iväg på ett sånt roligt äventyr och sen ner under täcket igen. Idag har formen varit lite bättre men fått stressa på desto mer då istället. Hoppas på lite lugnare morgondag men tvivlar…Får iaf avreagera mig på gymet imorgon efter jobb+möte och orkar jag storkoka idag ännu så slipper jag undan det imorgon.

Förutom jobb, träning och möten söks det även sponsorer, stipendier och beställs resor. Igår fick vi bokat resan till Göteborg så om ~130 dagar åker vi iväg till Världsungdomsspelen. Aldrig besökt Göteborg så ska bli helt skoj att spendera 5 dagar där och även få se en lite större tävling med deltagare från många olika länder. Förutom att söka pengar har jag även fått ta emot massor med gnäll denna vecka. Lite humor är det dock att de som inte var intresserade eller trodde på vårt lilla projekt i somras nu plötsligt tycker de borde få vara med eller är så där lagom avundsjuka då pengar kommit in och man ordnar saker. Voi voi är allt man kan säga till tonerna av Raised Fist 😉

You cannot let go of your dreams
Don’t believe that you’ll never succeed
We have our respective needs
Follow them up it’s easier than it seems

Don’t let anyone pull you down
Envy is dangerous take your fight
Always struggle to stay on the ground
Stick together when end is in sight

Accusations go in your face with disgrace
Rumors keeps you away from the right track
Remember the knife always land in the back

Don’t let anyone pull you down to the ground
I never believe what I haven’t seen
I suggest you do the same

Bra pass igen.

Idag var det dags för gym. Benen kändes äntligen ok efter måndagens pass och det hela började perfekt då jag fick öka med 5kg i ryck redan i första setet med femmor. Efter ryck följde resten av övningarna som hör till pass numero 2 på gymet, tror bestämt jag skrev ner här tidigare i ett inlägg hur pass 1 + 2 ser ut. Lagt till nån övning som vi kom på att herra Söderberg visade då vi tränade med han senast men har inga bra namn på dem, nästan så de måste upplevas. Nåt annat positivt under dagens pass var att jag äntligen fått in Misfits i spellistan så idag fick vi njuta till bland annat denna:

Imorgon fantiserar jag om att besöka Jeppis Gym för att nöta teknik i ryck, frivändning, stöt och böjar men får se hur långt orken räcker. Lördag kanske det blir ett besök hos Jeppis Tattoo och Kim igen och isf blir den dagens träning lite lättare och samma sak på söndag. Efter det blir det återhämtande vecka då vi kör på som tidigare men drar ner vikten på vikterna lite och kortar av hopp-serier osv.

Första lvg-passet sen 21.07.2015

Idag har det varit kallt. Gav mig ut för att löpa imorse men fick se mig besegrad av -26c köld. Efter det fiaskot masserade jag benen som fortfarande var stela efter måndagens gym. Det är tillräckligt svårt att spela tennis att börja med så styva ben är inget man behöver sätta till i mixen. Som tur var vaknade benen till liv och tennis-speleriet med Jennie på dagen gick riktigt bra.

Efter tennisen blev det mat och vila och nu på kvällen satte jag mig på trainern. Vet inte riktigt varför. Kanske det är bristen på skidåkning eller att det är dags för beachen om ~70 dagar. Orsakerna är säkert många och svaren få eller vad de nu brukar sjunga i kyrkan. Jag hade ju tidigare skrivit om att jag cyklat 2015 men det visade sig inte riktigt stämma. Dom flesta av cykelpassen (alla utom 3st) skedde i Portugal och det kan inte riktigt räknas för där blev det bara 1 ordentligt pass med herr Storbacka. Så kollar man på renodlade lvg-pass så kommer vi fram till den häpnadsväckande summan av 3 pass, två stycken på trainern och ett ute i naturen.

Den 1:a februari hade jag kört ett pass på trainern med 10-minuts intervaller på ~310W. Den 26:e mars pangade jag på med ett FTP-test som gav 357W @20min. Efter det tröttnade jag och cyklade nästa gång 21.07 och det var ett lättare distanspass  med max avg 284W @20min. Efter det hade jag inte rört min kära Canyon så förväntningarna inför dagens pass var inte direkt höga. Målet var att rulla ben i förhoppningsvis 60 minuter och sen vara trött och glad. Början var en rejäl plåga men efter 15min började det kännas lite bättre och vid 20min kom jag på den genialiska tanken att köra en 20minuters intervall. Lade målet på >300W och det lyckades utan att nu helt ta ut mig och det får man väl vara nöjd med om man ser till mängden träning jag gjort.

Det var inte helt fruktansvärt att cykla trainer så nu börjar jag fundera på ett sånt upplägg att jag tränar cykling på vintern och sen tränar för skidor på sommaren. På det sättet får jag tränat men behöver aldrig fundera på att tävla.