Problem då det går bra

Träningen rullar på finfint och allt är grejt. Ett problem med att vara i toppform är att det lätt kan ske olyckor, hamnar i situationer som vår käre Röhler titt som tätt:

Senast i torsdags höll jag på att dö i gymet då jag körde frivändning+stöt. Smällde upp stången rakt i näsan och ansiktet vilket tog ganska sjukt. Är inte alltid lätt att vara super explosiv och hann redan börja fundera på vad folk skulle säga om man nu trillade av pinn på gymet 😦

Förhoppningsvis går det bättre imorgon då det är gymet igen ifall allt går som planerat.

Annonser

Test och träning

Grundträningsperiod numero 2 börjar närma sig sitt slut och den kommande veckan är det en återhämtande vecka + testvecka vilket passar oss utmärkt då Jennie åker iväg på resa. Vi har tjuvstartat våra test och körde kast i lördags. Jennies personbästan håller riktigt bra nivå så inte alltid så lätt nåmer att persa men hon lyckades iaf i några test och i de övriga var hon nära vilket får mer än godkänt med tanke på att det är en hyfsat seg träningsperiod bakom oss och det explosiva inte ska finnas ännu. De egna resultaten är inte lika bra så jag lyckades persa lite oftare. Testen kördes även efter 2h kastträning så de var väl inte heller det riktigt optimalt.

Idag testade vi också, mest för att se hur vår två månaders paus från bänkpress påverkat resultaten/styrkan. Jag lyckades lyfta tresiffrigt och Jennie tog 60kg så ingen panik och vi kan fortsätta ignorera denna bajs-övning. Efter bänkandet blev det igen ett två timmars pass inne i hallen. Snabbhetsträning i början och sen nöta på ansatsen, farten och rytmen börjar infinna sig och det är bara att jobba på. I slutet av passet passade vi på att testa jämfotahopp och där lyckades vi båda persa. Nöjda och belåtna avslutades passet med 25min romwod. Tycker all stretchning börjar ge resultat och jag/vi kommer oss i positioner som för nån vecka sen var helt omöjliga. Tycker också det hjälpt återhämtningen lite och inte minst hjälpt att komma i rätt position i kasten. Nu har jag nog läst så pass mycket studier kring stretchandets vara eller inte vara så förstår att vissa kan vara skeptiska. Men vi kommer fortsätta stretcha, i spjut där man ska vara avslappnad för att få ut maximal snabbhet går det inte att vara för styv och att bli överrörliga är vi ännu långt ifrån. Sen får man inte glömma placebo-effekten heller, funkar det och tycks ge resultat så kör på.

Imorgon är det test på gymet och dagsformen och humöret avgör lite vad som testas. Målet är väl att få frivänt och ryckt nya pers iaf. Ska även ringa ett samtal imorgon om en yrkestränarutbildning, se om jag har nån chans att komma in på ett sånt program.

Jag dog inte och 9%

Jag överlevde träningsvärken och gymade igen på torsdag. Sista veckan denna vecka med grundträning 2 så passade på att försöka öka lite på vikterna om möjligt och det gick ganska bra. Jennie ökade även på i vissa övningar så blev ett riktigt bra pass på gymet.

Under hösten och vintern har vi haft fredagar som vilodag, om det nu inte varit massage på schemat. Eftersom säsongen närmar sig så är nu målet att vi skulle få kört 1-2h rörlighet på fredagarna som återhämtning efter torsdagens gym och för att öka på rörligheten. Jag hittade via Mattie till romwods hemsida och hittills har det verkat vettigt att följa deras workouts och vi tycker de gett resultat. Igår blev det en warrior-version så stretchade runt 50min vid Jeppis gym. Passade även på att ha Tapio att kolla mitt bf%. Tidigare mätningar har varit runt 12-13% men det var typ 2014 och tyckte själv att jag var i lite bättre form nu. Igår kom vi fram till 9%, det värdet kan säkert vara helt fel men eftersom jag beslutat mig för att vara jätte positiv så köper jag det och är glad 🙂 Orsaken till att jag ser klen ut och är klen måste helt enkelt vara för lite muskler så nu blir det att försöka bli starkare och hållas under 10% bf under tiden, ingen bulk eller liknande tonårs fasoner.

På tal om att vara positiv så tror jag säkert nån spelar positiv i denna fina mix som Kim visade åt mig igår. Njut av världens bästa nötas musik:

Jag dör kanske lycklig?

Hujedamej, jag kommer aldrig att ta en längre paus från gymet än 5 dagar igen. I torsdags gymade vi och benen blev helt förstörda. Körde ett lättare pass igen på lördagsmorgonen med frivändningar/ryck/böj för det har hjälpt tidigare. Kanske det blev lite bättre eller så kanske misären var likadan, svårt att säga då allt e skit. Idag kändes ben och kropp återställd till typ 90% fram tills den första frivändningen, redan på uppvärmning på 40kg gjorde det ont. Ingen höjdare då att ha 24st kvar på 85% av max följt av raka marklyft, enbensböjar, vader och maskinslakt av baklåren. Passet på lite över två timmar avslutades iaf med 25min romwod-stretch och hade vi inte kört det vet jag inte om jag ens tagit mig hem idag.

Nu efter att ha varit tillbaka till jobbet för utvecklingssamtal så ska jag försöka hinna äta lite och sen ligga på soffan och se film resten av kvällen. Dör jag i sömnen inatt i nåt plötsligt anfall lär jag iaf dö lycklig då jag inte behöver uppleva morgondagens pina i form av träningsvärk och ytterligare träning. Det är inte alltid lätt att vara vek.

Nu mat till tonerna av Belle och co. följt av ett tredje försök att ta sig igenom Mockingbird part2 och sen sova. Partyparty med andra ord.

It’s alive, kanske typ.

Såja, hem från Spanien och ett bra träningsläger och resa överlag. Utvilad och motivationen på topp. Ändrat lite på träningsupplägget och hittills känns allt vettigt och bra. Kollar man träningsmängd så rullar det på helt ok också. Jämför man med fjolåret så hade jag:

Januari 53h mot årets 76,5h
Februari 37h mot årets 63h
Mars 40h mot årets 76,5h

så nog är det iaf mer kvantitet och kvaliteten känns även den mycket högre. Orkar jag hålla i det här och landa runt en 800-1000 träningstimmar i år så kanske formen så småningom börjar infinna sig. Nu är ju inte så värst stor del av detta traditionell konditionsträning med sikte på cykel men har inte heller några planer på att tävla på cykel så det spelar mindre roll. Målet just nu är väl mest att försöka bli vältränad, typ starkare/snabbare/större/rörligare och mindre tjock.

Nu är det grundträning en stund till som gäller och sen så småningom inleder Jennie sin tävlingspremiär (22.05 kanske) och sen slipa på formen tills vi reser till Världsungdomsspelen i Göteborg i slutet av juni. Eftersom det är enklast så följer jag samma schema så får kämpa på med 8or osv för tillfället men snart snart snart blir det mindre nötande och mer kämpande då det blir mer explosiv träning ju närmare sommaren kommer.