Test, tävlingar och klippet

Den här veckan har vi testat och det har gått helt ok. I måndags frontböjde vi och jag tog 115kg och Jennie 85kg. I tisdags testade vi kulkast med lättare kula och jag persade med 15cm (+1,20m jämfört med juni 2015) och Jennie persade med 60cm (+2,65m jämfört med juni 2015). I onsdags var det paus från test och endast vanlig träning. Torsdag blev det gymet igen och vi knäböjde, båda började dock för lågt så vi blev trötta i åskvädret och värmen så slutade på 150kg och 120kg. De resultaten är väl helt ok men finns mer att hämta om några veckor då vi kör testvecka igen. I fredags hoppade vi lite jämfota hopp och jag persade med 5cm och Jennie likaså. Igår åkte vi iväg på tävlingar till Kuortane vilket var skoj. Vi fick träffa våra idoler och se långa kast, som avslutning på dagen körde vi ett pass i regnet vid Bennäs och testade femstegshopp. Det tog en stund att få igång benen men till slut vaknade de och vi persade med några cm iaf. Idag testade vi kulkast med tyngre kula och det gick helt ok, jag persade och hade 1,15m bättre än samma tidpunkt ifjol och Jennie persade och hade 1,5m bättre än i juni ifjol.

Test är skoj, åtminstone då man ser att det går framåt och att träningen ger resultat. Denna vecka har varit en återhämtande vecka men med test + det varma vädret som förlängt pauserna lite mellan övningarna så har det nog spenderats ~20h på sportplanen/gymet.

Denna vecka är lite speciell genom att vi är i Göteborg torsdag – måndag och tävlar i Världsungdomsspelen och det skulle gälla att toppa formen lite inför fredag. Gymet imorgon, träning + tävling tisdag, teknikpass onsdag och sen resa torsdag + träning på kvällen borde göra susen. Själv ska jag inte tävla men börjar bli taggad för det 🙂

Denna vecka har jag även cyklat två pass. Idag kom jag på att jag ska jobba med klippet eftersom konditionen är kass. Körde några korta igångdrag och var förvånansvärt enkelt att komma en bit över 1000watt. Regnar det inte imorgon ska jag fortsätta på samma linje. Nöta explosivitet och försöka höja watten lite åt gången. Endera är detta en bra plan eller åtminstone en bra ursäkt för att inte behöva cykla värst långt eller länge.

Annonser

Bra övningar (snabbhet + rörlighet)

Det är aldrig fel att vara snabb, tror inte någon någonsin klagat på att de är för explosiva. Eftersom snabbhet ofta behövs inom cyklingen och alltid behövs inom vår friidrottsgren så har vi fokuserat ganska mycket på just detta. På gymet kommer man ganska långt med tunga böjar, frivändningar, ryck och stöt och sen mer grenspecifika övningar. Förutom gymträningen tränar vi ganska mycket hopp, beroende på träningsperiod så anpassas hoppen. Nu när det är sommar och snart tävlingsperiod så blir hoppen mer och mer explosiva. Förutom olika variationer av plyometriska hopp så har vi använt oss av stegen för att få upp hastigheten på fötterna, träna balans, kroppskontroll och även bålen. Igår filmade jag några av de övningar vi brukar gå igenom några gånger per vecka:

Nåt annat som vi jobbat dagligen med under det senaste halvåret är rörlighet. Spjut är en gren som sätter stora krav på explosivitet, styrka och just rörlighet. Under tidigare år har vi nog stretchat ”traditionellt” dvs värmt upp före träning och stretchat efter träning men denna stretchning blir det ofta ganska mycket fuskande i och man gör det kanske inte riktigt på allvar + att det är ganska tråkigt. Vi beslöt oss därför att testa på något nytt i form av Romwod. Det låter ju ganska häftigt, ROM = Range of motion och WOD förknippas ju med Crossfit. Strax man hör crossfit borde varningsklockor börja ringa men denna gång är det bara ett marknadsföringstrick, romwod är egentligen en form av YinYoga. Nu kanske någon går helt i taket och ropar och härjar om att långa stretchningar dödar allt vad explosivitet heter. Detta är nu inte vad vi kommit fram till iaf (och har även hittat forskning kring att långa stretchningar inte alltid är negativt utan kan vara positivt) och vi trivs med ökad rörlighet så vi kör vidare. Våra testresultat förbättras också varje testperiod, igår testade vi kulkast med lättare kula för att kolla explosivitet och resultaten är +2m jämfört med samma period ifjol. Så ökad rörlighet (bättre kast/teknik) och mer explosiv = win win =)

Det går att testa på romwod gratis i 7 dagar så testa testa. Övningarna på stegen går nog att göra utan stege också så testa skutta och hoppa lite 😉

 

 

Träning och utbildning

Träningen rullar på bra och den inkommande veckan blir det testvecka. Jag förväntar mig pers av både tränare och adept. Hade sökt in till en utbildning som skulle gett yrkestränarexamen men den blev inte av pga brist på sökanden så istället har jag tagit det som min mission att utbilda massorna i svensk hardcore musik. De senaste passen på gymet har jag snott AUX-kabeln och alla har fått njuta av Raised Fist. Varför Raised Fist kanske ni frågar er? Lyssna och se om det inte är den perfekta lyfta-tungt-och-nära-dö-musiken. Börjar med lugna låtar och ökar tempot lite.

Ledig = träning

Nu har jag semester och då tränar jag. Träningen går till och med bra. Imorse gymade jag 2h och ikväll blev det 3h plyo/snabbhet/rörlighet med Jennie.

Ska man träna mycket måste man ha bra musik. Hade turen att få vara ensam på gymet sista timmen idag och då spelades det dancehall och Major Lazer. Det höjer prestationsförmågan bätter än all världens doping. Har ni inte hört Beniton har ni missat nåt, men misströsta ej för här kommer en låt följt av ytterligare ett hett tips om man inte vill dopa sig men höja träningen till nya nivåer för det.